I
"storbyen" Thimphu er trafikken anderledes end den er i resten af
landet. Her er relativt store og gode veje og rimelig mange biler. Det er også
muligt at køre mere end ca. 30 km/t, selvom der dog er hastighedsbegrænsning på
50 km/t de fleste steder, også på "Express Road" til Paro, en faktisk
firesporet vej, hvor der dog stadig går folk, køer mv. i vejkanten.
Der er dog ikke et
eneste lyskryds, kun en enkelt rundkørsel som i dagstimerne styres af en
trafikpolitimand, i vores daglige tale kaldet "den vinkende mand".
Han står i sin lille pavillon i rundkørslen i sit polititøj med hvide handsker
på og bevæger sig helt mekanisk danseagtigt når han vinker bilerne i de rigtige
retninger. Der har eftersigende været et rigtigt trafiklys på et tidspunkt, men
det syntes bhutaneserne var for upersonligt, så de gik tilbage til
politimandsløsningen.
"Chubachu"rundkørslen |
I Bhutan har de
venstrekørsel, ligesom i Indien, hvilket helt sikkert stammer tilbage fra da
den første vej til omverdenen blev bygget til Indien i 1962. Man skal lige
vænne sig til at cykle i venstre side, til at bilerne kører den
"forkerte" vej rundt i rundkørslerne og til at chaufføren sidder i
den anden side. Det er dog også ret praktisk at have venstrekørsel når man er
et buddhistisk land, for hver gang man passerer et buddhistisk monument skal
man køre venstre om, altså med uret. Det betyder ind imellem at vejene får
nogle ret sjove sving, når man pludselig skal køre udenom et monument. Når vi
kører i Thimphu betyder det også at vi ned til byen kører relativt lige ned,
men hvis vi skal hjem med taxa skal vi køre en temmelig stor omvej for at komme
den rigtige vej rundt om det store monument der er i byen. Vi har ikke helt
luret hvor stor afstand der skal være til et monument for at man må passere på
højre side, og heldigvis tager de lidt løst på det når der ikke er mulighed for
at køre venstre om, f.eks. hvis et monument er bygget i siden af vejen med en
lodret skrænt lige på den anden side.
I gaderne løber der
mange løse hunde rundt og der går også tit nogle køer og tygger lidt græs i
vejkanten. Det er altså ret specielt og noget man godtnok slet ikke er vandt
til hjemmefra.
Da vi jo tilhører et
af de mest cyklende folkefærd i verden har vi selvfølgelig lejet nogle cykler
(mountainbikes, selvfølgelig), så vi lettere kan komme omkring i byen og også
cykle ture i weekenden. Det er dog ikke helt så nemt at færdes som cyklist i trafikken
i Bhutan som i Danmark. Bhutaneserne er overhovedet ikke vandt til at se cykler
i gaderne, og der er ikke nogen officielle regler for cykler i byen. Ind
imellem får vi at vide at vi ikke må cykle i byen, nogle gange kun om aftenen,
men officielt er der ikke nogen regler, så vi trækker for det meste bare til
politimanden er ude af syne og cykler så videre.
Udover det
anderledes trafiksystem, så skal man også lige vænne sig til bakkerne. Selvom
jeg jo synes at der er rimelig bakket når jeg cykler rundt hjemme i Århus, så
er det altså noget helt andet med omkring 70 højdemeters forskel på hjemme og
kontoret. Det kan godt mærkes når man cykler hjem, kan jeg sige.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar